+36-70/321-2500 rhewa@rhewatch4u.hu

Elég csak a szöveg?

 

A válasz rövid és velős: nem.

 

Szeretnél többet tudni?

Olvass tovább!

( A bejegyzés nyomokban humort, iróniát, néminemű jó szándékot, csipetnyi ejnye-bejnyét, azaz 6952 leütésnyi szöveget tartalmaz; ha van rá időd egy kávé mellett, akkor hajrá! )

  1. Nem számítható szövegnek egy olyan facebook poszt, ahol egy termék képe mellett feltünteted azt, hogy miből készült, mennyibe kerül, milyen méretben kapható. Ezek technikai adatok, amiket a termékoldalon, vagy a webshopban is meg lehet tekinteni és úgyis meg fogja nézni a látogató. De, ha már technikai adatok…
  2. A száraz, technikai adatokat tartalmazó szöveggel – pl. egy webshop termékleírásban- nem kelted fel a figyelmet, nem teszed vonzóvá a vevő számára a termékedet, szolgáltatásodat, azon egyszerű okból, hogy az ilyen szöveg nem róla szól, hanem kizárólag Rólad és arról, hogy el akarsz neki adni. Apropó, eladás…
  3. Szintén nem számítható szövegnek az, ha naponta kiírod: gyere hozzánk, vásárolj nálunk, mi vagyunk a legjobbak, csak neked, csak nálunk, csak itt és csak most. Ez a szöveg az Ő fejében egy bazi, vörösen villogó gombbá változik, a következő felirattal:

 

 

4. Ha telepakolod szívecskés, mosolygós emotikonokkal, milliárdnyi hashtag-gel a szöveget, szintén nem célravezető. Elvégre a leendő vevőt nem érdeklik az emotikonok. Olyat ő is tud. A hashtag-nek már van értelme, de azt sem mindegy, hogy hogyan használod. (Itt olvashatsz a témáról bővebben. ) Ez a verzió sem az ügyfélről/megbízóról/vevőről szól, hanem Rólad, a termékedről, a szolgáltatásodról, arról, hogy „fúdecukikvagyunk” és még azt is tudjuk, mi az a hashtag és emotikon.

 

 

5. Ne a közösségi oldalakon – legalábbis ne poszban- kezdj lamentálni arról, hogy a terméked/szolgáltatásod milyen buktatókkal küzd, hogy Te mennyit dolgoztál, ötleteltél rajta, hogy Neked mennyibe került és hogy milyen személyes árat fizettél érte. Ez – ha már mindenképpen írni akarsz róla- honlapra való és ott is egy külön, privát elmélkedések vagy személyes posztok feliratú kategóriát hozz létre neki. Ha nincs honlapod, akkor a facebookon egy külön jegyzetet írj és a bevezetőben jelezd, hogy ez most egy hosszú iromány lesz. Ezzel fel tudod készíteni a követőidet és nem jársz úgy, hogy a megnyitás után, amikor szembesülnek az irdatlan szövegmennyiséggel piszok gyorsan bezárják és már görgetnek is tovább. Ha jegyzetet készítesz és jelzed a szöveg terjedelmét, azzal egy gesztust teszel a követőid felé, amit ők értékelni fognak. A social media – bár sajnos legtöbben inkább az individuum kiterjesztésére, egy a valóságot csak nyomokban tartalmazó virtuális személyiség hájpolására használják-, valójában a kölcsönösségről szól. Ha Te előzékeny vagy, a követőid is azok lesznek veled és el fogják olvasni a privát mizériádat is… ha és amennyiben ők választhatják meg annak helyét és idejét.

 

 

+1 tanács: ne posztolj minden nap óránként. A mennyiség nem helyettesíti a minőséget. Nem is beszélve arról, hogy egyrészt úgysem fogja feldobni a fész minden ismerősödnek – nem, azoknak sem, akik beállítottak követésre!- másrészt, ha naponta maximum kettőnél több, nem magánszemélyként tett bejegyzést látnak tőled az ismerőseid, vagy azok, akik követésre állítottak be, úgy le fogják tiltani posztjaidat, mint a szél. Idővel elegük lesz belőled. (És köztünk szólva, szerintem már Te is rájöttél arra, hogy nem az fb-spanok a potenciális, vásárlóerővel rendelkező célközönséged. Nem bizony. Ők csak haverok, barátok, akik lojalitásból követnek és ennyi.)

 

Már rég nem trend a nyomulás, a tukmálás, a termék és/vagy szolgáltatás felmagasztalása, szuperlativuszokba ágyazott fényezése!

 

Ennél többet kell nyújtani; a termékről az érdeklődőre helyezni a hangsúlyt a kommunikációban.

 

  • A potenciális vásárlót ugyanis csak egy dolog érdekli: önmaga.
  • A szövegnek azt kell elérnie, hogy az érdeklődő megtalálja benne saját magát, a vágyait, az igényeit.
  • Egy jó szöveggel elérheted, hogy valóban odafigyeljen arra, amit kommunikálsz felé.
  • Egy olyan gondolati sémát közvetíthetsz, amitől ő jobban/jobbnak érzi magát, megerősíti őt a magáról alkotott elképzeléseiben és/vagy egy elérendő célra helyezi a hangsúlyt.
  • A jó szöveg nem pórázon rángatja a figyelmet, hanem finoman terel.
  • Kérdéseket tesz fel, pozitív megerősítést alkalmaz, interakcióra törekszik.
  • És ami a legfontosabb: nem kutat az ügyfél/megbízó/vevő pénztárcájában!

 

A célod az, hogy követőket, feliratkozókat, egy stabil követőbázist hozz létre?
A célod az, hogy eladd a terméked, szolgáltatásod?

 

Csináld úgy, hogy a potenciális ügyfeled, megbízód, vevőd ebből mit se érezzen!

 

Ehhez pedig az kell, hogy kitapasztald, hogy mi az, ami ŐT érdekli. Tudd meg, hogy ki ő, mi ő, honnan érkezett, milyen gazdasági és szociális háttérrel rendelkezik, hol és mivel tölti ideje nagyobb részét. Milyen filmeket, zenét szeret, mit sportol – ha egyáltalán, ha meg nem akkor miért nem.

Et cetera…

A szövegírást tehát egy alapos kutatásnak kell megelőznie; minimum, fel kell térképezni az ügyfélkört, lehetőség szerint minél pontosabban belőni a célcsoportot, célcsoportokat. Ugyanazt a terméket, szolgáltatást más és más szöveggel lehet értékesíteni egy magasan kvalifikált, tehetős embernek, mint egy szakmunkásnak és nem azért, mert az utóbbi sekélyebb intelligenciával rendelkezik. Egyáltalán nem. A különbség oka, hogy más gondolati sémákat használ a mindennapi életében, ezért másként, más stílusban, másmilyen kontextust használva kell megszólítani, más úton lehet elérni nála ugyanazt a célt.

 

Éppen ezért fontos, hogy meghatározd, ki/kik az elsődleges vagy kizárólagos célcsoportod, elvégre őket fogod megszólítani.

 

Apropó megszólítás: sokan gondolják úgy, hogy szöveget írni bárki tud. Persze, hogy tud. A Gizi néni is tud a nyolcadikon –  tudod, akinek az a cuki tacskója van- meg a hetedikes Luca is, aki pár hónapja megnyerte a suliban a prózamondó versenyt, meg az uncsitesód is, aki  az egyetemi lapba ír pamfleteket.

 

Kérdés: hármójuk közül melyikre bíznád szívesebben a céges blogodat, webshopodat, facebook oldaladat és csoportodat?

 

Elnézésed kérem a csipetnyi iróniáért, nem állt szándékomban belegázolni a lelkedbe; csak úgy gondolom, hogy a humor a gondolkodás lakmuszpapírja. Azonnal megmutatja a logikai ph-érték-eltolódást 😉

Ahogy egy informatikus sem mindenható és a programozó-informatikus nem feltétlenül érti és látja át egy rendszer-informatikus munkakörét és tevékenységét – &vica versa- úgy a szövegírásnak is több, különböző területe van, melyek különböző skilleket kívánnak meg. Éppen ezért, lehet, hogy az uncsitesód nagyon jó újságíró – lesz- de ez nem jelenti azt, hogy marketingszöveget is egészen biztosan tud írni.

 

Összegzésül:

A szövegírás részben irodalom, részben pszichológia, részben marketing és értékesítés. Kitűnő helyesírás, gördülékeny fogalmazás, magas fokú empátia, alapos kutatómunka szükséges hozzá és kíváncsiság, meg kíváncsiság, és még egy merőkanálnyi kíváncsiság.

 

Mi kell még a jó szöveghez?!
Egy alapos marketingterv!


+ egy szövegíró.